Je opravdu ten Larsson tak dobrý?

Ačkoliv je léto. Konečně hodně času na čtění. Mám za sebou první přečtěnou knížku. Důvod, proč jsem přečetla teprve první knížku v červenci, je ten, že jsem doteď neměla zrovna nějakou náladu na to číst 😕. Potřebovala jsem trošku vypnout. Ale to už je snad za mnou a teď se konečně vrhám na čtení. Knížku, Muži, kteří nenávidějí ženy, jsem si koupila před dvěma týdny v Praze na hlavním nádraží. Měla jsem půl hodinky do odjezdu vlaku a do toho knihkupectví mě moje nohy vždy tak nějak zavedou 😃. Naštěstí (pro moji peněženku 😅) jsem skončila jen s jednou knížkou.

Tato knížka je prvním dílem několikadílné série Milénium. Napsal ji světoznámý autor Stieg Larsson.
Už jen podle jména lze soudit, že patří mezi spisovatele severské krimi. Byl to švédský novinář, spisovatel, komunista a odpůrce pravicového extremismu. V 90. letech se mu v hlavě zrodila myšlenka napsat detektivní sérii Milénium. Měla mít 10 dílů. Avšak kvůli jeho náhlé smrti skončila jen u tří (Muži, kteří nenávidí ženy, Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda). Snad každý knihomol s vášní pro krimi má jeho knížky doma na čestném místě 😄. O pokračování usiluje švédský spisovatel David Lagercrantz, který už napsal čtvrtý i pátý díl (Dívka v pavoučí síti, Muž, který hledal svůj stín). O tom, jestli se tyto knihy dají rovnat samotnému Larssonovi se ale musím přesvědčit sama. Můj knižní wishlist jen roste 😃.


Konečně se dostáváme k samotnému ději příběhu. Novinář Mikael Blomkvist dostává za úkol vyšetřit případ Harriet Vangerové. Byla to vnučka průmyslníka Richarda Vagnera.
Zmizela beze stopy před téméř čtyřiceti lety. Mikael má za úkol zjistil, kdo ji zabil. To je podle Henrika Vangera, bratra Richarda, jediná možnost co se jí mohlo stát. Zmizet beze stopy by sama přece nedokázala. Našli by ji. Musela by mít u sebe doklady. Během vyšetřování se Mikael seznamuje s Lisbeth Salanderovou. Je to mladá svéhlavá žena, odlišná od ostatních. Vypadá trochu jako anorektička. Nikdo z jejího okolí neví, že pracuje jako soukromé očko. Navíc je to jedna z nejlepších hackerek na světě.  Spolu s Mikaelem začnou rozkrývat tajemství rodinné historie. To, co objeví, jim zanechá následky. Je totiž hodně mužů, kteří nenávidí ženy.


Začátek knihy byl pro mě docela nejasný. Ale jak už to u detektivek bývá, všechny nitky se do sebe začnou splétat. Lisbeth je hrdinka, která není úplně obvyklá.
Detektiv s koženou bundou se cvočky😃 a s tetováním ještě v žádně knížce, kterou jsem četla nebyl. Spisovatel z ní udělal superdetektiva a superhackerku, která má navíc fotografickou paměť. To už ale tak bývá 😊. Pochopila jsem, proč ho všichni čtenáři tak chválí. Od nějaké té třícáté strany jsem se od knížky nemohla odtrhnout. Jsem hrozně zvědavá na ostatní díly (zatím jen od Larssona), pro které si tento týden jdu do knihkupectví 😃.





Komentáře

Oblíbené příspěvky